Silva Kallionpää Quartet (Raahen Rantajatsit 2022)

Silva Kallionpää viulu, sävellykset 
Nikita Rafaelov piano ja syntetisaattori 
Juuso Rinta kontrabasso
Joonas Leppänen rummut 

Vuodesta 2017 asti toiminut neljän omaäänisen soittajan fuusio Silva Kallionpää Quartet ei pelkää koetella rajojaan. Yhtyeen ainutlaatuinen yhteissaundi ja kaavoja rikkova ilmaisu koskettaa ja haastaa kuulijan. Modernista jazzista ammentavat ja toisinaan määrittelemättömille urille päätyvät sävellykset kehystävät keskustelevaa yhtyetyöskentelyä. Musiikki kertoo tarinoita, joihin syntyy jokaisella esityskerralla uusia vivahteita.

Silva Kallionpää (mm. Hands and Omens, Emmi U. Quintet, Helsinki Middle Eastern Orchestra) on soittouransa alusta asti perehtynyt rytmimusiikkiin ja improvisointiin erityisesti itselleen rakkaan jazzin viitekehyksessä. Sävellyksissään hän venyttää uteliaasti totuttuja muotteja ja pyrkii taiteelliseen kasvuun etsien alinomaa uusia ilmaisun polkuja. Kallionpään musiikillisessa kielessä hänen ennakkoluulottomia näkemyksiään piirtävät esiin vaikutteet jazzin lisäksi niin popista, elektronisesta kuin klassisestakin musiikista. 

Yhtyeen debyyttialbumi Unadaptable julkaistiin Eclipse Musicin kautta huhtikuussa 2022.

Raahen Rantajatsit 2022 lauantaina 30.7. klo 17 Raahen Teatterin kesälavalla. – Kvartetti on mukana myös lauantain lastenkonsertissa Raahen Teatterilla klo 14.


Silva Kallionpää, millaisia tunnelmia tuotte mukananne Rantajatseille tuoreen Unadaptable -levyn musiikin myötä?

Levyn tunnelmissa liikutaan laidasta laitaan – energisestä melankoliseen ja pahaenteisestä toiveikkaaseen. Sävellysteni ensimmäisenä impulssina toimii usein jokin konkreettinen tilanne omassa elämässäni, tunne tai oivallus. Inspiroidun myös kirjoista, elokuvista ja totta kai musiikista.

Esimerkiksi Stretching Time -biisin idea on lähtenyt ajatuksesta, että aika tuntuu välillä kuluvan hitaammin ja välillä nopeammin, ja ehkäpä ajan kokemusta on mahdollista myös tietoisesti venyttää. The Melancholic Ones -kappale sai impulssinsa ollessani isäni kanssa Lapissa, jossa hän on kasvanut ja viettänyt nuoruutensa. Red Mountainin alkusysäys juontaa juurensa hetkeen eräällä ulkomaanmatkalla, jolloin pitkän haastavan vaiheen jälkeen elämässäni koin, että valoa näkyy tunnelin päässä. Sävellys kertoo paitsi henkilökohtaisella myös universaalilla tasolla toivosta, jota luulen ihmisten tarvitsevan nyt erityisen paljon. 

Toisaalta ei ole kovinkaan tärkeää lopputuloksen kannalta, mitä olen säveltäessäni ajatellut. Merkityksellistä on vastaanottajan kokemus, eikä oikeaa tai väärää tulkintaa ole. Tietysti yhtyeeni jokainen soittaja tuo myös sävellyksiin oman äänensä, energiansa ja tulkintansa, ja luomme esityksen yhdessä, hetkessä kommunikoiden. 

Toivon musiikillani voivani herättää jotain kuulijoissa. Uskon, että eritysesti livemusiikissa on voimaa antaa ihmisille lohtua, inspiraatiota, iloa ja yhteyden tunnetta.